tisdag 24 maj 2011

Sista kurstillfället...

Ikväll hade vi sista kurstillfället på Köttbullelydnad 1. Tråkigt men sant, det har varit väldigt skoj. Framförallt att liksom få ett kvitto på att jag faktiskt har lyckats lära Betty nåt vettigt under tiden hon varit här hos oss. :) Vi fick ett litet prov idag där vi skulle gå slalom mellan koner, gå fot fram till en skål som stod på marken och sedan sätta hunden och plumsa ner en godis i burken. Utan att hunden fick ta godisen ur skålen gå vidare förbi skålen för att sedan vända tillbaka mot skålen och låta hunden gå "fritt", vilket resulterade i en rask marsch fram till godisskålen men innan hunden kommit fram skulle vi säga "stanna" och när hunden stannat fick den lov att ta godisen ur skålen. Sen var det fotgående fram till och igenom en liten, trång bana som gick i kringelikrok för att sedan avsluta med ett ligg. Gick hur bra som helst! Ikväll var första gången som jag fick kämpa med att få Bettys uppmärksamhet, hon hade nämligen fullt upp med att pipa efter de andra hundarna som hon så gärna ville para sig med. Knäpphund, men så är det under denna hormonstinna period. :)

Sen var det lösträning i skogen, med långlina, och Betty fattade liksom inte poängen att hon skulle låtsas vara lös när hon faktiskt hade 10 m lina som hängde och slängde kring benen så hon gick mest precis bredvid mig och väntade på att jag skulle ta bort den äckliga linan. Så jag fick lura henne, genom att lite snyggt och smidigt stanna så att Betty inte märkte det och sedan kalla in henne de tre meter som det tog henne innan hon fattade att matte hade stannat. Och inkallningen är det inget fel på, det har jag ju märkt nu under dessa knappa två veckor hon har varit lös. Enda gången hon varit tveksam på att komma var när hon var tvungen att jaga en skata här om dan...skatan flög, det gjorde inte Betty. Men hon försökte! ;)

Heidi är glada tanten just nu, alltid samma visa när hon fäller. Det blir full rulle, nästan så att Betty inte orkar med henne! Haha, lite tråkigt att Heidi släpper all fin päls hon hade nu, när vi ska till specialen och allt. Hon har haft två riktigt fina pälssättningar de senaste gångerna, och det hade varit skoj att visa upp henne för Marita framförallt, som vet hur hon ser ut liksom. Men nu blir det en nakenråtta istället, och för mig är hon lika fin ändå!

När pengarna kommer flödandes nästa gång så tror jag allt att det är Heidis tur att få gå på kurs, det har varit mycket fokus på Betty det här året som har varit, och jag tror att Heidi skulle må bra av en regäl omgång med utmaningar! Eller så skakar hon på huvet åt allting, hennes favvoplats är ju här hemma i korgen med husse bredvid...kanske är det husse som ska få gå på kurs?? Haha, det vore nåt ni!

Kärlek!

/C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar