tisdag 31 maj 2011

MH och kennelträff!

Ja denna helgen har varit fartfylld och riktigt rolig! Precis som jag hade förväntat mig! :)
Jag och vovvarna drog iväg i fredags vid 11-snåret med siktet inställt på Lysekil. Jag trodde det skulle ta evigheter att köra ner, men vi var där på ca 5 timmar. Skönt med automatlåda, farthållare och regnsensor - blir nästan som att åka tåg. ;) Det regnade i vanlig ordning, det gör det alltid när jag ska till västkusten.

Väl framme hos Essmania's så blev det till att släppa ihop mina tjejer och Anettes Lexi & Appi. Det gick ju bra, Heidi var lika charmerande som vanligt... Betty var mest intresserad av att flörta med allt och alla, så det blev inte så mycket leka av. Men när vi sen släppte upp henne till Chilli, Bettys mamma som också löper, då blev det åka av! Det var nog bra övning för Chilli, för sedan släppte Anette ihop Chilli och Chicko och det blev parning! Åh vad jag skulle vilja ha en valpis från de fina föräldrarna. Världens goaste!

På lördagen var det MH på schemat, och vi var 7 Essmania's hundar som skulle beskrivas. Jag och Betty var sist på dagordningen, men det visade sig vara bra tycker jag! Jag var så sketet nervös redan från början när vi drog igång med första hunden vid halv tio tiden, sen gick jag och oroade mig till kl två kanske...sen gav det sig liksom. Jag var helt utmattat av nervositet över att Betty skulle skita ner sig av skräck och dra till skogs och etc skräckscenarion, så jag var helt lugn när det var min och Bettys tur till slut. Och det gick bara bra! Hon var duktig på att lösa sin rädsla själv, både med overallen och skramlet, men spökena var väl helt onödigt att hälsa på efter att de skrämt skiten ur henne... Jag fick klä av ena spöket helt och så fick jag klä av huvan på det andra innan hon kom och hälsade på dem. Men jag var ganska övertygad om att hon skulle reagera ungefär så. Hon fick sen en trea på skottet, hon var väl uppe i varv. När skotten gick av så riktade hon sin uppmärksamhet mot skytten men återgick sen till mig. Här hemmavid, vi som bor nära i1, militäranläggningen, reagerar hon inte alls på skott. Och vi hör mycket skott hos oss. Men men, en trea är ju ok. :)
Här kommer lite bilder från spektaklet, Anette Essman har tagit samtliga.

Betty hälsar på testledaren

Betty drar iväg som ett skott på trasan

Blä vilken äcklig overall! Men hon hade blicken på den under flykten.

Här kommer hon sakta tillbaka

Skramlet var skitläbbigt det med, men hon var snabb fram till det och kollade av.

Här skäller hon ut spökena, hon har ju typ aldrig skällt förut, så man riktigt hörde hur hon växte med uppgiften!

Usch vilka äckelgubbar i skogen!
Det var riktigt lärorikt att göra detta MH tycker jag, man märker så väl på hur ens egen reaktion går rätt över i hunden. Det var skoj och jag är glad att jag åkte ända till Uddevalla! :)

På söndagen var det ju kennelträff, jätte kul att träffa alla hundar som man annars bara sett via datorskärmen. Framförallt var det såklart skojigast att se Bettys syskon! Flammentanz kom på kennelträffen, och på MH't träffade jag Syrran (Fairy) och Alexia (Frenja), fick dock inga bilder på dem...var för lat. Flammentanz var en riktig linslus och jag tycker han är en riktigt ståtlig karl!
Flammentanz - Bettys kullbror
 
 Essmania's Flammentanz och Gandia som leker. 

Heidi och Betty spanar! Mina fina tjejer! <3
Här sitter de så fint och väntar!

Betty fick nåt märkligt i ögat på lördagen och blundade ända tills mitten på söndagen, man ser att hennes vänsteröga ser lite märkligt ut här.

Och här är Bettys kullsyster Lexi (Fragancia) 
Och här är ett släktfoto taget av Ebba på Essmania's
Betty, Chilli (Bettys mamma), Lexi och Flammentanz
Sammantaget har det varit en toppenhelg och jag är så glad att jag åkte ner! Fick ju bo hos Anette och det var så trevligt! Inte nog med att få bo med en massa fina eurasier och trevligt folk, fick ju dessutom vara med vid parningen mellan Chilli och Chicko vilket var skoj! Hoppas det blir ett gäng härliga valpar! <3

/C

1 kommentar:

  1. Låter som att du haft det jättebra och att du har lärt dig massor! Bra att det var värt resan!
    /Michan

    SvaraRadera