lördag 19 februari 2011

Vi har nått en milstolpe!!

Jag är sååå glad och sååå lättad sen igår då jag och Betty åkte för att vattentraska och träffa sjukgymnasten. Jag har ju börjat ge Betty laxolja och har sett en så stor förbättring på hennes armbåge sen dess. Hon är inte morgonstel längre och haltar inte alls lika mycket så det var med andan på topp som vi träffade gänget på Ultuna igår! Sjukgymnasten hade två studenter med sig på undersökningen vilket bara är toppen tycker jag, dels för att Betty får lite social utmaning och så får man automatiskt ett mycket längre besök då sjukgymnasten ska utbilda och förklara allt för studenterna. Himla bra ibland med universitetsdjursjukhus. Observera IBLAND. ;)

Vi började med att springa runt i korridoren för att kika på hältan i skritt och trav och det gick så bra, ända tills vi sprang typ 10:e gången då Betty började tröttna och satte igång att studsa fram samtidigt som hon försökte mörda kopplet och min hand. Så då avbröt jag och lekte med henne en snabbis istället. Och jäklar vad självsäker och cool hon blev då! Helt plötsligt var inte studenterna någe farliga längre och vi spatserade tillbaka till undersökningsrummet där hon studsade upp på madrassen och la sig på sidan så att sjukgymnasten kunde undersöka rörligheten i armbågen. Detta moment har vi kämpat med sen dag 1 med armbågen, hon har aldrig varit en stor fan av att nån ska ligga böjd över henne och dra i armbågen som gör så ont men igår var det inga problem alls! Hon låg där och kråmade sig, tyckte väl det blev lite tråkigt i mätmomentet men då rullade hon över på rygg istället med alla benen upp i luften och begärde kli av både sjukgymnasten och de två studenterna. :) Så himla söt! Hon har full rörlighet i armbågen nu och hennes triceps är nästan lika stor på vänster armbåge (den som är opererad) som på höger! Toppen!! När Betty var nyopererad så var den inte ens hälften så stor som på den högra sidan...så det är bra betyg! Väl klar med den biten av undersökningen så fick hon bli undersökt av studenterna också, så att de skulle lära sig och Betty tyckte det var helt ok, men ville hellre bara bli kliad på magen. :)

Sen så gick hela patrullen in till vattentrasken där sköterskan som traskar Betty joinade oss. Betty skuttar ju glatt in i trasken och går i cirklar tills nån vänlig själ startar bandet. Det tar ju en stund att fylla upp tanken, så hon blir nog lite otålig. Det gick toppen bra i trasken som vanligt, hon går ju som en liten dressyrhäst där inne. Igår var hon dock busigare än nånsin och levde om däri så det skvätte vatten i hela rummet. Hon högg efter bubblorna och grävde i hörnen där vattnet sprutar in...det värmde i mattehjärtat att se henne så busig och glad trots att det var fyra främlingar som stod runt hela trasken och studerade hennes rörelser. Sjukgymnasten bestämde sig för att pressa Betty lite grann och valde att trava henne i trasken, jädrans vad kul det var tyckte Betty! Hon kom in i rätt takt på en gång, tydligen ganska ovanligt, och sprang på och jagade bubblor som vanligt. :)

Kort och gott var det en fantastisk avslutning på en ganska rocky start av gårdagen! Heidi vankade ju av och an hela natten till fredagen och jag fick ta ut henne vid fem på morgonen då hon kissade i typ 3 minuter på samma fläck...jag blev så orolig och började genast tänka livmoderinflammation...så jag ringde Marita som är vaken med tuppen och hörde med henne vad hon trodde. Klok som hon är så trodde hon på urinvägsinfektion, jag hade väl berört den tanken nånstans i paniken, men trodde inte att vuxna tikar fick det...så jag ringde vet och de trodde samma. 2000 kronor senare så fick vi ordning på torpet och Heidi är nu på bättringsvägen! JAG VILL HA FRISKA OCH KRYA HUNDAR NU! :)

/C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar